ورود ثبت نام

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

روزی یک جمله بیاموزیم.

    فشار خون در واقع همان نیروی خون است که بر رگها وارد میشود. قلب خون را به درون رگها پمپ میکند و به این ترتیب خون در تمام بدن حمل میشود. امروزه فشار خون بالا یکی از مشکلات بهداشتی در جهان محسوب می شود. ۳۰٪ انسانها در سراسر جهان مبتلا به پرفشاری خون هستند. این نسبت ، با سن افزایش مییابد و از ۱ نفر از هر ۱۰ نفر در دهه دوم و سوم زندگی به ۵ نفر از هر ۱۰ نفر در دهه پنجم زندگی میرسد.

پرفشاری خون سبب افزایش خطر حملات قلبی ، سکته و نارسایی کلیه میشود. فشار خون بالای کنترل نشده میتواند منجر به نابینایی ، نامنظمی ضربان قلب و نارسایی قلبی شود. خطر این عوارضی در صورت وجود عوامل خطر بیماریهای قلبی عروقی مانند دیابت افزایش مییابد. فشار خون بالا قابل پیشگیری و درمان است. با پیشگیری و کنترل فشار خون بالا مرگ و ناتوانی ناشی از بیماریهای قلبی کاهش مییابد.

 

خطر پیشرفت فشار خون بالا با رعایت موارد زیر کاهش مییابد :

  • کاهشی مصرف نمک
  • رعایت رژیم غذایی متعادل
  • فعالیت بدنی منظم
  • پرهیز از استعمالی دخانیات
  • ثابت نگه داشتن وزن ایده ال
  • پرهیز از مصرف الکل

 

تغذیه چگونه بر فشار خون تاثیر می گذارد؟

 

  • بعضی از غذاها (مثل غذاهای حاوی نمک یا سدیم زیلام) میتوانند فشارخون را بالا ببرند.

 

  • افزایش وزن بدن باعث بالارفتن فشارخون میشود.

 

  • کاهش وزن بدن میتواند باعث کاهش فشارخون شود.

 

  • کاهش میزان مصرف چربی میتواند برکاهش فشارخون تاثیر بگذارد.

 

 

 

نمک چگونه باعث افزایش فشارخون میشود ؟

با مصرف غذاهای شور و پر نمک ، مقدار زیادی سدیم وارد بدن میشود. به دنبال آن بدن مقدار زیادی آب جذب میکند یا بتواند سدیم اضافی را از خود خارج سازد. این مسأله باعث افزایش فشارخون در بعضی از افراد خواهد شد. بنابراین آب اضافه شده به بدن باعت افزایش فشار بر قلب و رگ های خونی میشود.

طبق توصیه های استاندارد بهتر است که میزان سدیم دریافتی در روز بیشتر از 2400 میلیگرم یا یک قاشق چایخوری نمک نباشد که متأسفانه اغلب افراد بیشتر از این مقدار در روز نمک مصرف میکنند. توصیه شده است که بیماران قلبی ، افرادی که فشارخونین بالا دارند و همچنین افراد بالای ۵ سال ، روزانه کمتر از ۱۵0۰ میلیگرم سدیم که معادل ۳ گرم نمک است مصرف کنند .

 

 

روغن ها و چربیها چگونه باعث افزایش فشار خون میشوند؟

 از آن جا که فشار خون بالا و بیماریهای قلبی و عروقی در بیشتر موارد با هم ایجاد میشوند و همچنین کاهش مصرف چربی در کاهش وزن مؤثر است، پس چربی به عنوان یک عامل تغذیهای میتواند در ایجاد فشار خون بالا مؤثر باشد. در بیشتر موارد یک رژیم غنایی با چربی محدود برای پیشگیری و کنترل فشار خون بالا مناسب است. مصرف چربیهای غیر اشباع که در منابع غنایی گیاهی وجود دارد مثل انواع روغنهای مایع و هم چنین اجتناب از مصرف چربیهای جامد که دارای اسیدهای چرب اشباع هستند مثل پایه، دمبه و روغن نباتی جامد به کاهش تجمع پلاکا در رگههای خونی شما کمک میکند. این آمر، خطر ابتلا به سکته مغزی یا حمله قلبی را کاهش میدهد.

 

 

 

در چه غذاهایی مقدار نمک و روغن زیاد است؟

 

  • انواع سس ها از قبیلی کچاپ ، سس سویا و سس سالاد

 

  • غذاهای سرخ شده

 

  • سیب زمینی سرخ کرده ، چیپس سیب زمینی

 

  • کره و مارگارین

 

  • میان وعده هایی نظیر چوب شور ، ذرت بوداده ، بادام زمینی و پفک

 

  • گوشت های پرچرب

 

  • انواع ترشی های آماده و شورها (مثل خیارشور و کلم شور)

 

  • شیر و ماست پرچرب و ماست های خامه ای

 

  • انواع پودرهای سوپ آماده

 

  • پنیرهای پر نمک و پنیرهای خامه ای

 

  • غذاهای فرآیند شده و آماده از قبیل همبرگر ، سوسیس و کالباس ، ماهی دودی و غذاهای کنسروی

 

 

 

چگونه میتوانید مقدار نمک دریافتی را کاهش دهید؟

 

  • در هنگام غذا خوردن از نمکدان استفاده نکنید.

 

  • برچسیهای غذائی را مطالعه و غذاهائی را انتخاب کنید که مقدار سدیم کمتری دارند.

 

  • پس از مشورت با متخصص تغذیه ، از جایگزین های نمک در تهیه غذا استفاده کنید.

 

  • ادویه جاتی را استفاده کنید که در تهیه آنها از نمک استفاده نشده است.

 

 

برای کنترل فشار خون چه نکاتی را باید رعایت کنید؟

 

  • از غذاهای متنوع استفاده کنید. به عبارت دیگر روزانه از مواد غذائی موجود در 5 گروه اصلی غذائی ( نان و غلات ، میوه ها ، سبزی ها ، شیر و لبنیات ، گوشت ، حبوبات و تخم مرغ )به مقدار توصیه شده مصرف کنید.

 

  • از غذاهای سرشار از فیبر نظیر نان و ماکارونی تهیه شده از غلات کامل ، میوه ها و سبزی های تازه استفاده کنید.

 

  • نان هائی را مصرف کنید که در تهیه آنها جوش شیرین به کار نرفته است.

 

  • مصرف غذاهای کنسروی و غذاهای آماده که در خارج از منزل تهیه میشوند را محدود کنید.

 

  • روزانه از سبزی ها و میوه ها به مقدار بیشتری استفاده کنید.

 

  • برای بهبود طعم غذا به جای نمک از انواع سبزیجات معطر و تازه ، سیر ، آب لیمو و آب نارنج استفاده کنید.

 

  • از غذاهای سرخ شده ، گوشت های پرچرب ، کیک ها ، کلوچه ها و شیرینی خامه ائی که چربی بالا دارند ، دوری کنید.

 

  • از روغن های گیاهی ( کانولا ، روغن زیتون و . . . ) بجای روغنهای جامد و حیوانی استفاده کنید.

 

 

منبع : انتشارات دفتر بهبود تغذیه جامعه : الهام   احرام پوش – دکتر پریسا  ترابی   

روزی یک جمله بیاموزیم.

چند وقت پیش در یک مهمانی ، یکی از مهمانها پس از اتمام مکالمه تلفنی جنجالی که با همسرش داشت با چشمان خشمگینی رو به جمعیت گفت : این زن من عقل نداره...
من هم نه گذاشتم و نه برداشتم و بهش گفتم : اگه عقل داشت که زن تو نمیشد.

coolبحث بی عقل بودن زنها ، بحث بسیار تامل برانگیزی است.



به عقیده من :

  • زن اگر عقل داشت باردار نمی شد و ۹ ماه فرزندی را با خود حمل نمی کرد.
  • او با این کار زیبایی اندام و چهره اش را زیر سوال می برد.
  • بعد از آن با شیر دادن به فرزندش ، شیره جان خود را بطور رایگان به آنها میدهد.
  • زن اگر عقل داشت آشپزی نمیکرد ،
  • هم وقت خودش را برای پختن غذا هدر نمیداد و هم بوی خوش عطرش را با بوی غذا تعویض نمیکرد.
  • زن اگر عقل داشت خود را قربانی رشد همسر و فرزندانش نمیکرد.

مشخص است که زن ها عقل ندارند. اگر عقل داشتند که دنیا بهم می ریخت.
embarassedزن ها عشق دارند.

embarassedزن ها محبت دارند.

embarassedزن ها لطافت دارن.

laughing به نظر من زن ها عقل که ندارند هیچ ، آنها آدم هم نیستند ، زن ها فرشته اند.

 

kissجامعه ای که به زن ها احترام بگذارد ، از جهان سوم به جهان اول صعود خواهد کرد.

 

 

با سپاس از :  سپیده